Portrætfoto

Hvordan præsenterer du dig selv?

Personlig branding er oppe i tiden. Moderne markedsføring er rykket online, og i dag “connecter” vi med mennesker, ikke med produkter eller virksomheder. Netop den kendsgerning gør, at der stilles større krav til vores profilbilleder end før.

Faktisk er det helt afgørende for, hvordan du bliver opfattet, at dit profilbillede sender de rigtige signaler.

Er du på de sociale medier, bliver dit profilbillede vist i mange forskellige sammenhænge, f.eks. hvis du kommenterer på andres indlæg eller blogposts. Derfor bør du gøre dig nogle tanker om hvordan du vil præsentere dig selv.

I anledning af, at jeg i hele marts og april måned giver 15% rabat på mine business portræt pakker, som du kan læse mere om her (link),  giver jeg hermed et par gode råd til, hvordan du fremstår mest professionelt på dine businessfotos.

Det vigtigste er at du er bevidst om i hvilken sammenhæng du skal bruge dit portrætfoto, altså om det er til trykte materialer som f.eks. visitkort, eller til at vedlægge en pressemeddelelse, eller om det er til brug på sociale medier som f.eks. Linked-In eller Facebook.

 

LINKED-IN

På Linked-In, der jo bruges professionelt, må dit billede meget gerne give signaler i retning af det, du beskæftiger dig med. Er du advokat eller sagsbehandler må du gerne se seriøs, klog og kompetent ud, og hvis du er i en kreative branche, må billedet måske godt være lidt utraditionelt beskåret eller have lidt mere “kant”. Dit billede kan komponeres og “styles”, så du opfattes f.eks. som kompetent, imødekommende, eller kreativ. Dit Linked-In billede vil ofte også være idéelt til brug på visitkort.

 

FACEBOOK

På facebook bruges billedet ofte også i mere privat sammenhæng, og må derfor godt være en smule mere afslappet eller “casual”. Her kan man “sprælle” lidt mere, og vise lidt mere personlighed.

 

PRESSEMEDDELELSER

Hvis billedet skal kunne følge en pressemeddelelse, kan det være en god idé hvis det er optaget i miljø, f.eks. på dit kontor, din arbejdsplads, eller udendørs med lidt genkendeligt firmadomicil uskarpt i baggrunden. Fordelen er her, at du selv bestemmer, hvordan du vil præsenteres, i stedet for at bladet sender en fotograf ud, der skal fotografere dig på ganske få minutter, mere eller mindre tilfældigt. Der er større chance for at din pressemeddelelse bringes, hvis der er et godt billede med. Hvis ikke du medsender billede, vil journalisten vælge et ældre foto, eller et generelt foto, der ikke profilerer dig eller din virksomhed.

 

HVOR OFTE BLIVER DU FOTOGRAFERET?

Jeg anbefaler at du skifter dit professionelle portræt en gang om året. Vi forandrer os hele tiden, og dit foto bør være tidssvarende. Det er ikke særlig professionel fremtoning, hvis man kan se at dit billede er taget tilbage i slutningen af 90’erne. Et aktuelt billede styrker din troværdighed.

 

Tips og tricks der er vigtige for din fremtoning

 

PÅKLÆDNING

Bliv fotograferet i flere forskellige sæt tøj. Lyst, mørkt, afslappet og business. Brug stærke farver eller et mere neutralt look. Din påklædning sender vigtige signaler, og skal derfor vælges med omtanke. Den dygtige fotograf kan vejlede dig omkring påklædning og farvevalg, og kan med det samme se, hvad der gør sig godt i forhold til dig og i den sammenhæng dit billede skal bruges.

 

LYS

Det er en god idé at blive fotograferet i forskelligt lys, f.eks. både i studie og udendørs. Billederne vil være meget forskellige. Lys er en fotografs vigtigste værktøj, og den rette lyslægning har derfor afgørende betydning for resultatet.

 

FARVE OG SORT-HVID

Prøv at få lavet både farve- og sort-hvid billeder. Sort-hvid er stadig meget brugt til portrætter, fordi man opnår et mere tidløst look. I mine business portræt pakker, bliver de udvalgte billeder altid leveret i både sort-hvid og farve.

 

BAGGRUNDE & LOCATIONS

Du kan blive fotograferet på forskellige baggrunde, f.eks. en neutral baggrund, en udendørs rå væg, eller en miljøbaggrund på dit kontor. Det forandrer billedets udtryk totalt og billeder på forskellige baggrunde gør dine billeder anvendelige i mange forskellige sammenhænge.

 

MAKE-UP & STYLING

Er du kvinde anbefaler jeg altid, at lægge en passende make-up før fotograferingen, samt at du medbringer make-up, så der kan justeres eller tilføjes lidt efter behov.

Intet kan løfte et portrætfoto som en god make-up og styling, derfor anbefaler jeg altid at tilkøbe assistance fra en makeup stylist. Det koster relativt lidt, og har utrolig stor betydning for resultatet.

Jeg har et fast samarbejde med en af landsdelens absolut dygtigste makeup stylister, og hun laver mirakler! Klik her, og se hvordan det kan gøres! [Link til før/efter billeder]

 

RETOUCHERING

Retouchering er kommet for at blive! Portrætretouchering er et krævende område, og ofte ser man at fotografen har “givet den fuld gas” ved computeren, og f.eks. udglattet alle rynker og gjort tænder kridhvide på en person midt i 50’erne.  Det ser ikke godt ud.

Som hovedregel kan man sige at god retouchering ikke kan ses! Man dæmper blot de mindre heldige ting, og fremhæver de gode en anelse.

 

POSERING

Posering er ikke kun for modeller! Hvis du bare bliver placeret på en stol uden yderligere vejledning, bliver dit foto kun standard! En god fotograf arbejder med kropsholdning, vinkler, hændernes placering, osv. og prøver en masse muligheder af for at finde netop de poseringer, hvor du ser allerbedst ud. Den rette posering er vigtig for resultatet.

 

COPYRIGHT

Hvem ejer egentlig rettighederne til de portrætfotos du får lavet? Du bør sikre dig at der inkluderet i prisen er fuld copyright, så du har lov til at bruge billederne til alle formål og på alle medier. Det er ikke en selvfølge, som mange fejlagtigt tror! I mine business portræt pakker er fuld copyright altid inkluderet. Du ejer de færdige billeder og kan bruge dem globalt på alle medier, hvis du vil.

 

Jeg håber du kan bruge disse råd. At skabe et godt portrætfoto er et mix af styling, teknik og samarbejde, hvor du er involveret i processen. Det skal være en positiv oplevelse og en fornøjelse for begge parter. Kun på den måde bliver resultatet rigtig godt, og du får nogle billeder, som du vil være glad for at bruge, og hvor du ser helt fantastisk ud. 🙂

 

BOOK TID til dit personlige businessportræt her: